Triumph tiger 900 doornekamp

Ik ga iets omschrijven en ik ben benieuwd of je het herkent. Je kent toch die adventure bike rijders, die hebben allemaal zo’n toffe outfit aan. Van die boots met die sluitingen van boven naar onder, zo’n soort camo broek en een jas in deze print wind- en waterdicht. Van die grote handschoenen erbij en met de kers op de taart: zo’n dikke adventure helm. Heb je het beeld in je hoofd? Super. Dit beeld is iets wat ik al heel lang in mijn hoofd heb, maar dan voor mijzelf maar eignelijk altijd gedacht dat dit onmogelijk was. Waarom zou je denken? Simpelweg omdat ik mini ben, en adventure bikes zijn niet gemaakt voor mini mensen. NOU, daar wil ik even op terug komen. Want de Triumph Tiger 900 is een echte verrassing en ik ga jou vertellen waarom. En ja! Dit is een rijtest, dus we weten allemaal wat dat betekent: ik heb erop gereden!

WHAT ABOUT THE TIGER 900?

Met een cilinderinhoud van 888cc (geen 900), 108 pk en 79,5KW en een gewicht van 222 kilo is dit een behoorlijk apparaat. Deze motor heeft een zithoogte van 820 – 840 mm wat kennelijk ook verstelbaar is. Heel eerlijk gezegd heb ik hier niets van meegekregen, dus dit heb ik niet getest. Maar dat deze optie er is, is wel waanzinnig want als je langer bent kan je het zadel dus hoger zetten en als je kleiner bent, je snapt hem, omlaag ;). Deze motor heeft een comfortabel breed stuur van 930 mm en een wielbasis van 1556mm. Met zo’n motor wil je natuurlijk lange afstanden rijden dus de 20 liter tank komt daarbij ook goed van pas. Deze motor beschikt over alle luxe die je zoekt in een tourmotor zoals zadelverwarming (zelfs voor de passagier). Een mega luxe TFT-kleurendisplay waar je allerlei belangrijke informatie kan zien. Zoals de bandenspanning, je kan je telefoon verbinden en de motor beschikt over ABS.

Triumph tiger doornekamp motorsport

EERSTE KEER OOIT RIJDEN OP EEN TOURMOTOR

Ik had zin om weer motoren te gaan testen dus ik was naar Doornekamp Motorsport gegaan in Hoevelaken. Nu wist ik alleen niet zo goed welke motor ik zou meenemen dus had ik Michael laten beslissen. Michael zei: misschien is zo’n Triumph Tiger wel leuk om eens te proberen? Luxe motor, tof scherm erop en alle luxe die je maar zoekt. Mijn eerste reactie: daar pas ik toch helemaal niet op? Nou, nee, maar ja toch wel want ik heb erop gereden. Optimistisch blijven is key. Het enige probleempje aan deze motor is de standaard, deze is namelijk vrij bijzonder gevormd waardoor ik er niet bij kom om deze in te klappen. Gelukkig zijn er allemaal vriendelijke mensen die mij best willen helpen.

screen triumph tiger verassend

HOE RIJDT DEZE TRIUMPH?

Maar wat maakt deze Triumph Tiger 900 nu de echte verassing? Het is gewoon een waanzinnige motor, punt. En door naar de volgende alinea. No, I’m just kidding. Omdat dit de eerste keer is dat ik op een tour-/adventure motor rij heb ik geen referentie naar andere modellen dus het is alleen gebaseerd op mijn ervaring op deze Triumph. Ik heb deze hele ervaring namelijk oprecht als waanzinnig ervaren. De motor is zo ontzettend smooth, up- and down shift zonder koppeling. Cruise control wat allemaal heel soepel werkt. Dan alle bediening met de knopjes die er allemaal op zitten, het voelt gewoon zo goed. Het zadel is enorm comfortabel en het stuur is vrij breed, zelfs met korte armpjes is dit prima.

GAS GEVEN!

Wat ik vooral heel erg leuk vind is wanneer je veel gas geeft dan trekt de motor aan de voorkant omhoog. Niet met de voorband nee maar uit de vering. Het ziet er heel tof en agressief uit en het voelt ook heel ‘veilig’. De motor is 222kg (met een volle tank) maar dit voel je absoluut niet als je rijdt. Het enige wanneer je dit voelt is als je stilstaat en hem dan wil verplaatsen. Daarnaast gooi je deze motor ook net zo goed makkelijk over rotondes heen en is ‘hard’ rijden ook echt super relaxt. Vergelijkbaar met een supersport of zh2 is dit natuurlijk best een lompe motor, maar ik geloof wanneer je deze motor goed kent je deze ook makkelijk door de bochten smijt en ook hard kan gaan. Het enige wat ik lastig vond was de vering maar dit valt mij op bij alle Triumphs die ik tot nu toe gereden heb. De vering is namelijk een beetje sompig – ik weet niet of dat een woord is – maar hierdoor werd ik telkens uit mijn balans gegooid bij het aan remmen tot stilstand. Ik vind het grappig om hard aan te komen rijden, hop in de ankers, en dan stil te staan. Hier werd ik best uit balans gegooid omdat hij nog zoveel nadeint. Maar verder, waanzinnig rij ervaring, ik zou heel graag deze motor mee willen nemen voor lange stukken rijden en sturen in de bergen. Dat lijkt mij oprecht echt geweldig!

DE LOOKS VAN DE TIGER

Ben ik perse fan van adventure bikes? Nee. Maar vind ik de looks stiekem wel altijd heel tof? Absoluut. Ik denk dat mijn afkeer ook een beetje komt doordat ik er eigenlijk niet op kan rijden. Over het algemeen vind ik tour- en adventure motoren er juist heel tof uit zien helemaal in combinatie met zo’n tof outfitje. Natuurlijk staan die looks niet voorop, maar je wil toch wel wanneer je weg loopt omkijken en even dat verliefde gevoel ervaren. En eerlijk, deze Triumph Tiger wakkert dit oprecht wel aan. Deze motor staat bij Doornekamp te koop en is niet het nieuwste model. Deze motor komt namelijk uit 2021 en is door zijn vorige eigenaar met veel liefde gereden. De motor ziet er oprecht nog als nieuw uit en is ook echt perfect uitgerust. Ik vind de witte kleur heel erg goed passen bij deze motor en het geluid uit de – volgens mij – standaard uitlaat is ook niet verkeerd. Er zit een comfortabel hoog ruitje op, waar ik net overheen kon kijken.

Naast de kleur vond ik de vormen en hoe deze motor in elkaar zit ook enorm tof. Deze motor is echt gemaakt met oog op design en wat mooi is. Het ruitje aan de voorkant is geen recht stuk plastic, maar is mooi mee gevormd met de curves van de motor. Normaal ben ik niet zo’n fan van de spitse voorkant maar met de koplamp erboven vind ik dit oprecht heel erg gaaf eruit zien. Ben ik fan van deze motor? Kon je dat nu nog niet zien uit de manier hoe ik erover schrijf dan?

Tiger 900 verassende motor

MIJN CONCLUSIE

Ik denk dat we allemaal wel weten welke conclusie hier uit komt. Wat een waanzinnige apparaat. Nu vind ik eigenlijk alles op twee wielen wel waanzinnig (behalve bepaalde motoren van mensen die mij aanrijden), maar ik ben de moeilijkste niet. Toch heeft deze motor mij enorm verbaasd door de rij eigenschappen en hoe comfortabel je op een relatief grote en hoge motor kan zijn als klein mensje. Zou ik deze motor aanraden om te rijden als kleintje? Nee! Zeker niet. Ik krijg de standaard niet eens zelf ingetikt en bij het minste beetje wind wat er staat val je gewoon om. Toch vind ik deze Triumph Tiger 900 een echte verrassing!

OOK VOOR BEGINNENDE MOTORRIJDERS?

Zou ik deze motor aanraden als je een beginnend motorrijder bent? Ja! Ik denk het wel. Deze motor beschikt wel over wat vermogen, maar het is nog steeds een tour-/adventure motor. Dus je vliegt niet opeens weg zodra je aan het gas zit, dus echt een veilige motor. Ik denk dat wanneer je deze motor laat verlagen en gaat kijken of je ergens nog wat gewicht kan besparen waardoor het een lichtere fiets wordt. En wanneer je een chille standaard erop laat zetten (dit is echt nodig) dan denk ik dat het wel kan. Ik wil namelijk oprecht heel graag ooit zo’n motor hebben so we gotta make it work!

Wanneer je dus op zoek bent naar een tour-/adventure motor dan wil ik je deze 1000% aanraden. Niet alleen voor de looks, maar ook voor de kwaliteit qua prijs en wat je ervoor terugkrijgt. De nieuwprijs van zo’n motor ligt volgens mij rond de 19K waarvoor je echt een hele degelijke en luxe uitgeruste motor hebt.

Deze toffe Triumph Tiger 900 GT PRO staat te koop bij Doornekamp en is helemaal uitgerust met de beste snufjes. Goed om erbij te zeggen, ze hebben niet alleen deze motor maar nog meer dan 400 ocassions staan. Dus op zoek naar een nieuwe motor maar geen Tiger 900? They got you!